A-vitamiini

View as Ruudukko Luettelo
Aseta nousevaan järjestykseen
  1. SUPER A-VITAMIINI 50 kaps 900 MIKROG
    11,20 €
  2. BIOMEDIN A-TIPAT 15 ML
    26,00 €
View as Ruudukko Luettelo
Aseta nousevaan järjestykseen

A-vitamiini

A-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka tukee näkökykyä ja solujen uudistumista ja edistää ihon kuntoa. A-vitamiini on osa näköpurppuraa eli molekyylia, joka aktivoituu kun valo osuu verkkokalvoille ja viestii verkkokalvolle tulleen kuvan aivoille. Se myös puolustaa immuunijärjestelmää ja toimii antioksidanttina, eli estää solujen hapettumisen. Tämä on tärkeää, sillä liika hapettuminen voi johtaa ketjureaktioihin, jotka tuhoavat soluja. Lisäksi A-vitamiini tukee luustoa ja ihoa, ja on elintärkeää raskauden aikana, sillä se tukee sikiön kasvua ja etenkin keuhkojen kehitystä.

Beetakaroteeni on turvallinen A-vitamiinin lähde

A-vitamiinin esiaste on beetakaroteeni, jota käytetään usein turvallisena tapana saada A-vitamiinia. Koska A-vitamiini on rasvaliukoinen, se varastoituu helposti kehoon. Beetakaroteeni ei varastoidu samalla tavalla, vaan muuntautuu A-vitamiiniksi tarvittaessa. Ylimääräinen beetakaroteeni poistuu kehosta virtsan mukana. Liiallisen A-vitamiinin saannin oireita ovat oksentelu, keltaisuus, luiden heikkeneminen, ja hiusten lähteminen. Liiallinen A-vitamiini on vaarallista etenkin sikiölle raskauden aikana, minkä takia moni käyttää raskauden aikana beetakaroteenia A-vitamiinin lähteenä.

Lisätietoa beetakaroteenista, sen lähteistä, jne. saat Tuotteet > Vitamiinit ja ravintolisät > Vitamiinit > Beetakaroteeni.

Kuinka paljon A-vitamiinia tarvitsen?

A-vitamiinia mitataan RE-yksikköinä, mikä mahdollistaa sekä A-vitamiinin että beetakaroteenin mittaamisen. Yksi RE vastaa yhtä mikrogrammaa A-vitamiinia ja kuutta mikrogrammaa beetakaroteenia. Aikuisen saantisuositus on 700-900 RE vuorokaudessa, ja lasten iästä riippuen 300-700 RE vuorokaudessa. Jotkin valmistajat mittaavat myös kansainvälisinä yksikköinä (IU), jolloin 1 IU = 0,3 RE.

A-vitamiinia saa luonnollisesti maksasta, rasvaisesta kalasta, maitotuotteista, ja kananmunista.

Mistä tiedän, etten saa tarpeeksi A-vitamiinia?

A-vitamiinin puutos voi aiheuttaa monenlaisia erilaisia oireita, kuten silmien kuivuutta, heikkoa hämäränäköä, kuivia huulia, ohutta ihoa, tai heikentynyttä immuunijärjestelmää.