Kuorsaus

View as Ruudukko Luettelo
Aseta nousevaan järjestykseen
View as Ruudukko Luettelo
Aseta nousevaan järjestykseen
View as Ruudukko Luettelo
Aseta nousevaan järjestykseen
Kuorsaus Kuorsaaminen voi olla kiusallinen vaiva, jonka lisäksi se voi vaikuttaa unen laatuun kielteisesti. Jos kuorsaaminen haittaa sinua tai läheisiäsi, et kuitenkaan ole yksin. Jopa puolet aikuisista kuorsaavat, ja kun mukaan lasketaan ihmiset, jotka altistuvat muiden kuorsaamiselle vaikka eivät kuorsaa itse, on kuorsaamisesta kärsivien määrä huomattavan suuri. Onneksi kuorsaamista voi hoitaa ja sen aiheuttamia vaivoja ehkäistä. Pahimmillaan kuorsaus voi olla yhteydessä uniapneaan, jolloin on syytä hakeutua hoitoon ja olla yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen. Uniapneassa kuorsaamista vakavampia vaivoja ovat yölliset hengityskatkokset. Uniapnea ei siis ole leikin asia, vaan vakava vaiva. Kuorsaus itsessään on vaaratonta, mutta voi johtaa erilaisiin vaivoihin väsymyksestä päänsärkyyn. Jos kuorsaaminen on sinun tai samassa taloudessa asuvan ongelma, lue lisää ja kerromme kuorsaamisesta, uniapneasta sekä tavoista, joilla voit kuorsausta. Mitä on kuorsaus ja mistä kuorsaus voi johtua? Kuorsaus ei ole sairaus, joka vaatisi hoitoa vaan merkki vastuksesta ylähengitysteissä. Kuorsauksen aikana syntyvä ääni on seuraus pehmeän suulaen, lakikaarien ja uvulan värähtelystä sisään- ja uloshengityksen aikana. Kuorsauksen voimakkuuteen vaikuttaa hengitysilman nopeus kuorsaamisen aikana. Kuorsaukselle altistavat monet eri tekijät, joten yhden syyn tunnistaminen kuorsaukselle ei ole helppoa. Muutamia kuorsaamiselle altistavia tekijöitä ovat ainakin ylipaino, tukkoinen nenä, ahtaat hengitystiet, ongelmat purennan kanssa sekä alkoholin käyttäminen. Täten kuorsaamista voi ehkäistä esimerkiksi laihduttamalla, välttämällä alkoholin nauttimista lähellä nukkumaanmenoa sekä erilaisilla suuhun laitettavilla apuvälineillä, kuten purenta- tai kuorsauskiskolla. Koska tukkoinen nenä pahentaa kuorsausta, kannattaa tutustua myös nenän tukkoisuuteen tarkoitettuihin tuotteisiin.  Uniapnea ja hengitys unen aikana Uniapneatautiin kuuluu yöllisiä hengityskatkoksia, joten kyseessä on kuorsaamista vakavampi ja diagnosoitava vaiva, johon kannattaa hakea apua. Kuten kuorsaukseen, myös uniapnean hoitamiseksi toimii laihduttaminen ja päihteiden, kuten alkoholin välttäminen nukkumaanmenon lähestyessä. Jos kuitenkin vaikuttaa, että voisit kärsiä uniapneasta, kannattaa hakeutua hoitoon, jossa oikeanlaista hoitoa osaa määrätä esimerkiksi ylähengitysteiden ongelmiin erikoistunut erikoislääkäri. Vaikka kuorsaisit kovaa ei kuitenkaan kannata pelästyä, että sinulla on ehdottomasti uniapnea. Jokainen kuorsaaja ei kärsi uniapneasta, mutta jokainen uniapneasta kärsivä kuorsaa kovaa. Siksi on siis hyvä idea käydä testeissä uniapnean varalta, jos kuorsaat kovaäänisesti. Kuorsauskisko, purentakisko ja nenäteippi Olo-apteekista Olo-apteekista löydät erilaisia tuotteita, joilla voit vähentää kuorsauksen aiheuttamia vaivoja sekä ehkäistä kuorsausta. Yksi tapa helpottaa nukkumista, jos kuorsaaminen tai uniapnea vaivaavat on ottaa käyttöön kätevä kuorsauskisko. Yksi erinomainen vaihtoehto kuorsauksen ja uniapnean vaivatessa on Olo-apteekin valikoimistakin löytyvä NukkuMatti uniapnea- ja kuorsauskisko.  NukkuMatti kuorsauskisko muotoillaan ennen käyttöönottoa omaan suuhun sopivaksi. Tämä tapahtuu lämmittämällä kuorsauskisko pehmeäksi lämpimässä vedessä ja asettamalla kuorsauskisko suuhun, jotta se muotoutuu käyttäjänsä suuhun sopivaksi. Kun NukkuMatti uniapnea- ja kuorsauskisko on valmis käytettäväksi, se tuo leukaa ja kieltä edemmäs nukkuessa. Tämän ansioista ylähengitystie avautuu ja kisko vähentää kuorsausta. Jos kuorsaus vaivaa käänny NukkuMatti -kuorsauskiskon puoleen! Toinen toimiva ratkaisu kuorsaamisen ehkäisemiseen on nenän päälle asetettava nenäteippi, joka auttaa myös nenän tukkoisuuden ehkäisemiseen. Nenäteipin ansiosta nenään virtaa 30 % enemmän ilmaa unen aikana ja hengittäminen tapahtuu nenän kautta suun sijasta. Nenäteippi on lääkkeetön tapa hoitaa kuorsaamista ja nenän tuokkoisuutta, jonka lisäksi voit huomata sen vaikutuksen jo viikon säännöllisessä käytössä. Uniapnean ja kuorsauksen lisäksi yksi yöllinen ongelma voi olla leukojen jännittäminen sekä hampaiden narskuttelu. Jos huomaat leukojesi olevan kipeät ja kärsit päänsäryistä, syynä voi olla juuri yöllinen hampaiden narskuttelu. Tähän toimii esimerkiksi purentakisko, joka asetetaan suuhun nukkumisen ajaksi. SleepRight-purentakisko on tähän yksi hyvä vaihtoehto ja monet ovat huomanneet päänsäryn sekä leukojen kipeytymisen vähentyneen tuotteen käyttämisen myötä. Tuotteet uneen ja nukkumisen ongelmiin Olo-apteekista Purenta- ja kuorsauskisko sekä nenäteippi ovat hyvä apuvälineitä kuorsaamisen ehkäisemiseen. Näiden lisäksi löydät myös muita nukkumista helpottavia tuotteita Olo-apteekista. Jos nukahtaminen on vaikeaa eikä uni meinaa tulla, kannattaa tutustua melatoniiniin, joka voi helpottaa nukahtamista ja parantaa unen laatua. Toinen erinomainen tuote mukaviin ja virkistäviin uniin on laadukas painopeitto. Löydä Olo-apteekin sivuilta kuorsauskisko, melatoniinivalmisteet, painopeitto sekä muut tuotteet hyviin uniin. Tutustu tuotteisiin Olo-apteekin verkkokaupassa ja tilaa kätevästi netistä.