Kuorsaus

Suodata
Tuoteryhmä
Aseta nousevaan järjestykseen
Aseta nousevaan järjestykseen

Kuorsaus on yleistä, mutta apukeinoja paljon 

Kuorsaaminen voi olla kiusallinen vaiva niin nukkujalle itselleen kuin vierustoverille. Lisäksi se voi vaikuttaa unen laatuun kielteisesti, sillä kuorsaaja saattaa kokea itsensä yön jälkeen väsyneeksi, ja ihmetellä miksi uni ei virkistä. 

Jos kuorsaaminen haittaa sinua tai läheisiäsi, et ole probleeman kanssa todellakaan yksin. Jopa puolet aikuisista kuorsaa, ja kun mukaan lasketaan ihmiset, jotka altistuvat muiden kuorsaamiselle vaikka eivät kuorsaa itse, on kuorsaamisesta kärsivien määrä huomattavan suuri. 

Iän myötä kuorsaaminen yleistyy kudosten veltostuessa. Onneksi kuorsaamista voi hoitaa, ja sen aiheuttamia vaivoja tai jopa parisuhdeongelmia ehkäistä. Kuorsauksen esto onnistuu kotikonstein apteekista saatavilla apuvälineillä.  

Pahimmillaan kuorsaus voi liittyä uniapneaan, jolloin on syytä hakeutua hoitoon ja olla yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen. Uniapneassa kuorsaamista vakavampia vaivoja ovat yölliset hengityskatkokset. Uniapnea ei siis ole leikin asia, vaan vakava ja hoitoa vaativa ongelma, sillä unenaikaisia hengityskatkoksia voidaan seurata ja ehkäistä. Hoitamaton uniapnea lisää sydänpysähdyksen riskiä.   

Kuorsaus itsessään on vaaratonta, mutta voi johtaa erilaisiin vaivoihin väsymyksestä päänsärkyyn, tai äkäiseen vieruskaveriin. Jos kuorsaaminen on sinun tai samassa taloudessa asuvan ongelma, lue lisää! Kerromme kuorsaamisesta, uniapneasta sekä tavoista, joilla voit kuorsausta. 

Mitä on kuorsaus ja mistä kuorsaaminen johtuu?

Kuorsaus ei ole sairaus, joka vaatisi välitöntä lääketieteellistä hoitoa, vaan merkki vastuksesta ylähengitysteissä. Kuorsauksen aikana syntyvä ääni on seuraus pehmeän suulaen, lakikaarien ja uvulan värähtelystä sisään- ja uloshengityksen aikana. Kuorsauksen voimakkuuteen vaikuttaa hengitysilman nopeus kuorsaamisen aikana. Kuorsaukselle altistavat monet eri tekijät, joten yhden syyn tunnistaminen kuorsaukselle ei ole helppoa.

Kuorsaamiselle altistavia tekijöitä ovat ainakin 

  • ylipaino
  • tukkoinen nenä
  • ahtaat hengitystiet
  • ongelmat purennassa sekä 
  • alkoholin käyttäminen 

Kuorsaamista voi ehkäistä esimerkiksi laihduttamalla, välttämällä alkoholin nauttimista lähellä nukkumaanmenoa sekä erilaisilla suuhun laitettavilla apuvälineillä, kuten purenta- tai kuorsauskiskolla. Uniapneakisko onkin yksi suosituimmista unta auttavista tuotteistamme. Koska tukkoinen nenä pahentaa kuorsausta, kannattaa tutustua myös nenän tukkoisuuteen auttaviin, hengitysteitä avaaviin  tuotteisiin. 


Uniapnea ja hengityskatkot unen aikana vaarallisia

Uniapneatautiin kuuluu yöllisiä hengityskatkoksia, joten kyseessä on kuorsaamista vakavampi ja diagnosoitava vaiva, johon kannattaa hakea apua. Kuten kuorsauksen, myös uniapnean hoidossa toimii laihduttaminen ja päihteiden, kuten alkoholin välttäminen nukkumaanmenon lähestyessä. 

Jos kuitenkin vaikuttaa, että voisit kärsiä uniapneasta, kannattaa hakeutua hoitoon, jossa oikeanlaista hoitoa osaa määrätä ylähengitysteiden ongelmiin erikoistunut kurkkutautien erikoislääkäri. Jos snulla on yöllisten hengityskatkojen lisäksi kohonnut verensokeri, kolesteroli tai diabetes, on visiitti lääkärissä ja asiantilan tutkiminen ehdottomasti paikallaan.  Uniapneassa keskeinen hoito toteutetaan cpap-laitteen avulla, joka varmistaa ilmavirran hengitysteissä laitteen säätelemällä paineella.  

Vaikka kuorsaisit kovaäänisesti, ei kuitenkaan kannata pelästyä tai vetää johtopäätöstä, että sinulla on ehdottomasti uniapnea. Jokainen kuorsaaja ei kärsi uniapneasta, mutta jokainen uniapneasta kärsivä kuorsaa. Uniapneaa sairastavan erottaa harmittomammasta kuorsaajasta hengityskatkos unen aikana.  

Siksi on siis hyvä idea käydä testeissä uniapnean varalta, jos kuorsaat kovaäänisesti.


Kuorsauskisko, uniapneakisko ja nenäteippi Olo-apteekista

Olo-apteekista löydät erilaisia tuotteita, joilla voit vähentää kuorsauksen aiheuttamia vaivoja sekä ehkäistä kuorsausta. Yksi tapa helpottaa nukkumista, jos kuorsaaminen tai uniapnea vaivaavat on ottaa käyttöön kätevä kuorsauskisko. Yksi erinomainen vaihtoehto kuorsaukseen ja uniapneaen on NukkuMatti uniapnea- ja kuorsauskisko

NukkuMatti kuorsauskisko muotoillaan ennen käyttöönottoa omaan suuhun sopivaksi. Tämä tapahtuu lämmittämällä kuorsauskisko pehmeäksi lämpimässä vedessä ja asettamalla kuorsauskisko suuhun, jotta se muotoutuu käyttäjänsä suuhun sopivaksi. 

Kun NukkuMatti uniapnea- ja kuorsauskisko on valmis käytettäväksi, se tuo leukaa ja kieltä edemmäs nukkuessa. Tämän ansioista ylähengitystie avautuu ja kisko vähentää kuorsausta. 

Toinen toimiva ratkaisu kuorsaamisen ehkäisemiseen on nenän päälle asetettava nenäteippi, joka auttaa myös nenän tukkoisuuden ehkäisemiseen. Nenäteipin ansiosta nenään virtaa 30 % enemmän ilmaa unen aikana ja hengittäminen tapahtuu nenän kautta suun sijasta. Nenäteippi on lääkkeetön tapa hoitaa kuorsaamista ja nenän tukkoisuutta. Voit huomata sen vaikutuksen jo viikon säännöllisessä käytössä.

Uniapnean ja kuorsauksen lisäksi yksi yöllinen ongelma voi olla leukojen jännittäminen sekä hampaiden narskuttelu. Jos huomaat leukojesi olevan kipeät ja kärsit päänsäryistä, syynä voi olla juuri yöllinen hampaiden narskuttelu eli bruksismi. Tähän toimii esimerkiksi purentakisko, joka asetetaan suuhun nukkumisen ajaksi. SleepRight-purentakisko on tähän yksi hyvä vaihtoehto ja monet ovat huomanneet päänsäryn sekä leukojen kipeytymisen vähentyneen tuotteen käyttämisen myötä.


Kuorsaajan tyyny ja kuorsausstopperi voivat myös auttaa kuorsaajaa 

Kun keinovalikoimaan lisätään edellisten lisäksi vielä kuorsaajan tyyny, auttaa se pitämään nukkujan kylkiasennossa, ja ehkäisee näin liian äänekkäitä unia. 

Kuosaustopperi on sen sijaan mukava unimaski, joka tunnistaa kuorsauksen ja värähtelee nukkujan otsalla, jonka ansiosta nukkuja vaihtaa asentoaan. 


Tuotteet uneen ja nukkumisen ongelmiin nettiapteekista 

Purenta- ja kuorsauskisko sekä nenäteippi ovat hyvä apuvälineitä kuorsaamisen ehkäisemiseen. Näiden lisäksi löydät myös muita nukkumista helpottavia tuotteita Olo-apteekista. Jos nukahtaminen on vaikeaa eikä uni meinaa tulla, kannattaa tutustua melatoniiniin, joka voi helpottaa nukahtamista ja parantaa unen laatua. Toinen erinomainen tuote mukaviin ja virkistäviin uniin on laadukas painopeitto.

Löydä Olo-apteekista tarpeisiisi sopivat tarvikkeet ja nuku hyvin! 

  • kuorsauskiskot
  • melatoniinivalmisteet
  • painopeitot 


Kuorsaajan kanssa nukkuvalle suosittelemme hätäavuksi toki aina myös
korvatulpat, jos muut apukeinot eivät ole käden ulottuvilla vaikkapa matkustaessa.  

Tutustu tuotteisiin ja tilaa kätevästi netistä!