B-12 vitamiinit

Aseta nousevaan järjestykseen

1-24 / 56

Tilaamasi tuotteet

Aseta nousevaan järjestykseen

1-24 / 56

Tilaamasi tuotteet

B12-vitamiini

B12-vitamiini on elimistöllesi tärkeä vesiliukoinen vitamiini. Hyviä B12-vitamiinin lähteitä ovat esimerkiksi liha, kala ja muut eläinkunnan tuotteet. B12-vitamiinilla on keskeinen osa lukuisissa elimistösi toiminnoissa. Muun muassa hermoston ja aivojen optimaalinen toiminta hyötyvät riittävästä B12-vitamiinin saannista. 

Usein B12-vitamiinia saa tarpeeksi jos syö terveellisesti ja monipuolisesti. Joskus terveellinen ruokavalio ja optimaalinen vitamiinien saanti saattaa jäädä arjen kiireen, imeytymiseen vaikuttavien sairauksien tai ruokavaliorajoitusten vuoksi vain haaveeksi ja hyväksi aikomukseksi.

Me Olo-apteekissa olemme tukenasi, tarjoamme tsemppiä näihin tilanteisiin ja autamme sinua saavuttamaan riittävän vitamiinien saannin tuotteidemme avulla. Lue eteenpäin niin opit:

  • Mihin B12-vitamiinia tarvitaan
  • Mistä B12-vitamiinin puutoksen tunnistaa
  • Mitä ovat B12-vitamiinivalmisteet
  • Kuinka B12-vitamiinivalmisteita käytetään. 

Mikäli sinulle jää kysyttävää, olethan meihin yhteydessä niin kerromme mielellämme lisää vitamiineista ja vitamiinivalmisteista.

Mitä B12 vitamiini on ja mihin sitä tarvitaan?

B12-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, jonka riittävä saanti on tärkeää muun muassa elimistön aineenvaihdunnan normaalin toiminnan kannalta. B12-vitamiini osallistuu myös dna:n muodostamiseen foolihapon kanssa. B12-vitamiinilla on myös positiivinen vaikutus punasolujen tuotannon onnistumiseen, aivojen toiminnalle, sekä hermoston normaaliin toimintaan. Lue lisää B12-vitamiinista muistin ja jaksamisen tukena.

B12 vitamiini - lähteet ravinnossa

Ravinnosta B12-vitamiinia saadaan vain eläinkunnan tuotteista. Esimerkiksi sisäelimet kuten maksa sisältää paljon b12-vitamiinia. Muutkin eläinkunnan tuotteet kuten liha, maito, kalat ja äyriäiset ovat hyviä b12-vitamiinin lähteitä. Koska b12-vitamiinia esiintyy luonnollisesti vain eläinkunnan tuotteissa, moniin kasviperäisiin tuotteisiin on lisätty b12-vitamiinia. Erityisesti kasvipohjaisiin maitoihin, jogurtteihin ja juustoihin on usein lisätty b12-vitamiinia.

Koska B12-vitamiinia saadaan ravinnosta pääsääntöisesti eläinkunnan tuotteista, saatat kärsiä b12-vitamiinin puutoksesta mikäli noudatat esimerkiksi vegaanista tai muuten hyvin kasvipohjaista ruokavaliota. B12-vitamiinin puutos voidaan onneksi korjata vitamiinilisällä. Sekasyöjille B12-vitamiinilisä sopii täydentämään monipuolista ruokavaliota ja ehkäisemään puutostiloja.

Paljonko B12-vitamiinia tarvitaan, ja mistä tiedän, saanko sitä tarpeeksi?

B12-vitamiinin saantisuositukset aikuisille ovat noin 2,0 mikrogrammaa päivässä. Raskauden ja imetyksen aikana B12-vitamiinin saantisuositus on kuitenkin korkeampi 2,6 mikrogrammaa päivässä. Lapsille suositellaan 0,5-1,3 mikrogrammaa B12-vitamiinia päivässä. Mikäli ruokavaliosi on yksipuolinen esimerkiksi allergioiden tai vakaumusten vuoksi, tai sinulla on ravinteiden imeytymiseen vaikuttavia sairauksia, saatat hyötyä B12-vitamiinivalmisteista.

B12 vitamiini yliannostus

B12-vitamiinin yliannostusta ei tarvitse pelätä, sillä sitä ei voi saada liikaa ravinnosta eikä vitamiinilisistä. Korkea B12-vitamiinin pitoisuus ei ole liiemmin hyödyksi kuin haitaksikaan jos sen aiheuttaja on vitamiinivalmisteet. Maksa- tai munuaissairaus tai pahalaatuinen kasvain voivat aiheuttaa B12-vitamiinin tason nousua.

B12 vitamiini puutos

B12-vitamiinin puutokselle erityisen alttiita ovat vanhukset, raskaanaolevat ja imettävät, imeytymishäiriöistä kärsivät, runsaasti urheilevat, kasvissyöjät, runsaasti alkoholia käyttävät sekä yksipuolista ravintoa syystä tai toisesta nauttivat. Myös crohnin tauti voi altistaa B12-vitamiinin puutokselle, sillä B12 vitamiini imeytyy elimistöön ohutsuolen loppuosasta. Crohnin tautia sairastavilla ohutsuolen loppuosa on usein tulehtuva alue, minkä vuoksi B12-vitamiinin imeytyminen heikkenee. 

B12-vitamiinin puute oireilee esimerkiksi anemiana, eli hemoglobiinin määrän laskuna ja siihen liittyvinä oireina. Oireita ovat muun muassa väsymys ja hengästyminen, sekä hermostoon liittyvät oireet. B12 vitamiinin puutokseen viittaavia hermoston oireita on esimerkiksi puutuminen. B12-vitamiinin puutteesta kärsivällä henkilöllä saattaa esiintyä myös erilaisia muistin häiriöitä. Lue lisää B12-vitamiinin puutoksesta, sen oireista, tunnistamisesta ja ehkäisystä.

Voit saada lisätietoa elimistösi tilasta ja mahdollisten oireiden syystä myös laboratoriokokeiden ja muiden lääketieteellisten tutkimusten avulla. Monet toimijat tarjoavat laboratoriotutkimuspaketteja, joihin sisältyvät B12-vitamiinimääritykset.

B12-vitamiinivalmisteet ja niiden erot

B12-vitamiinivalmisteet ovat helppo tapa täydentää puutteellista B12-vitamiinin saantia ja korjata siihen liittyviä oireita. Vitamiinivalmiste ei korvaa terveellistä ruokavaliota, mutta sopii täydentämään sitä. B12-vitamiinivalmisteita löydät niin veden kanssa nieltävinä kapseleina, veteen liukenevina ja helposti nieltävinä poretabletteina kuin tippoinakin. 

Valmisteiden välillä on myös eroa B12-vitamiinin määrässä, sekä niiden sisältämissä muissa vitamiineissa ja hivenaineissa. Lisäksi tuotteet erovat toisistaan muun muassa pakkauskoon, maun, merkin sekä hinnan osalta. Autamme sinua tarvittaessa valitsemaan juuri sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon.

Verkkokauppamme valikoima B12-vitamiinivalmisteista on monipuolinen, ja valikoimastamme löytyy B12-vitamiinia muun muassa seuraavilta brändeiltä:

Paras B12-vitamiini on sellainen, joka sopii juuri sinun elämäntyyliisi ja täyttää B12-vitamiinin saannin tarpeesi. Suosittelemme kuitenkin tutustumaan esimerkiksi seuraaviin:

Tutustu myös verkkokauppamme muihin b-vitamiineihin.