B-12 vitamiinit

1-24 / 39

tuotetta

View as Ruudukko Luettelo
Aseta nousevaan järjestykseen
Sivu:
Sivu

1-24 / 39

tuotetta

View as Ruudukko Luettelo
Aseta nousevaan järjestykseen
Sivu:
Sivu

1-24 / 39

tuotetta

View as Ruudukko Luettelo
Aseta nousevaan järjestykseen
Sivu:
Sivu

B12-vitamiini

B12-vitamiini on elimistöllesi tärkeä vesiliukoinen vitamiiini, jota voit saada muun muassa erilaisista lihatuotteista. B12-vitamiinilla on keskeinen osa lukuisissa elimistösi toiminnoissa muun muassa hermoston ja aivojen optimaalisessa toiminnassa. Tätä vitamiinia on yleensä mahdollista saada riittävästi syömällä terveellisesti ja monipuolisesti. Joskus terveellinen ruokavalio ja optimaalinen vitamiinien saanti saattaa jäädä arjen kiireen, imeytymiseen vaikuttavien sairauksien tai ruokavaliorajoitusten vuoksi vain haaveeksi ja hyväksi aikomukseksi.

Me Olo-apteekissa olemme tukenasi, tarjoamme tsemppiä näihin tilanteisiin ja myös autamme sinua saavuttamaan riittävän vitamiinien saannin tuotteidemme avulla. Alla opit lisää siitä, mihin B12-vitamiinia tarvitaan elimistössä, mistä B12-vitamiinin puutostilan tunnistaa ja mitä ovat B12-vitamiinivalmisteet ja kuinka niitä käytetään. Mikäli sinulle jää kysyttävää, olethan meihin yhteydessä niin kerromme mielellämme lisää vitamiineista ja vitamiinivalmisteista.

Mitä B12-vitamiini on ja mihin sitä tarvitaan?

B12-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, jonka riittävä saanti on tärkeää muun muassa elimistön aineenvaihdunnan normaalin toiminnan, DNA:n muodostumisen, punasolujen tuotannon onnistumisen, sekä hermoston ja aivojen normaalin toiminnan kannalta. B12-vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista, kuten sisäelimistä, lihasta, maidosta sekä kaloista ja äyriäisistä. Lisäksi osaan kasviperäisiä tuotteita, kuten juomia, on lisätty B12-vitamiinia. Mikäli et syö eläinkunnan tuotteita tai vitaminoituja elintarvikkeita, voi sinulle kehittyä B12-vitamiinin puute, jonka korjaamiseen tarvitset vitamiinilisää. B12-vitamiinilisä sopii myös sekasyöjille täydentämään monipuolista ruokavaliota ja ehkäisemään puutostiloja.

Paljonko B12-vitamiinia tarvitaan, ja mistä tiedän, saanko sitä tarpeeksi?

B12-vitamiinin saantisuositukset aikuisille ovat noin 2,0 µg/vrk muille paitsi imettäville naisille, joille suositus on korkeampi 2,6 µg/vrk. Mikäli ruokavaliosi on yksipuolinen esimerkiksi allergioiden tai vakaumusten vuoksi, tai sinulla on ravinteiden imeytymiseen vaikuttavia sairauksia, saatat hyötyä B12-vitamiinivalmisteista.

B12-vitamiinin puutokselle erityisen alttiita ovat vanhukset, raskaanaolevat ja imettävät, imeytymishäiriöistä kärsivät, runsaasti urheilevat, kasvissyöjät, runsaasti alkoholia käyttävät sekä yksipuolista ravintoa syystä tai toisesta nauttivat.

B12-vitamiinin puutoksen oireita ovat anemia, eli hemoglobiinin määrän lasku ja siihen liittyvät oireet kuten väsymys ja hengästyminen sekä hermostolliset oireet, kuten puutumisoireet ja muistihäiriöt. Oireiden ohella voit saada lisätietoa elimistösi tilasta ja mahdollisten oireiden syystä myös laboratoriokokeiden ja muiden lääketieteellisten tutkimusten avulla. Esimerkiksi Terveystalo tarjoaa laboratoriotutkimuspaketteja, joihin sisältyvät B12-vitamiinimääritykset. 

B12-vitamiinivalmisteet ja niiden erot

B12-vitamiinivalmisteet ovat helppo tapa täydentää puutteellista B12-vitamiinin saantia ja korjata siihen liittyviä oireita. Vitamiinivalmiste ei korvaa terveellistä ruokavaliota, mutta sopii täydentämään sitä. B12-vitamiinivalmisteita löydät niin veden kanssa nieltävinä kapseleina, veteen liukenevina ja helposti nieltävinä poretabletteina kuin tippoinakin. Toinen olennainen ero valmisteiden välillä ovat muun muassa, kuinka paljon B12-vitamiinia tuote sisältää ja onko tuotteessa mukana myös muita vitamiineja. Lisäksi tuotteet erovat toisistaan muun muassa pakkauskoon, maun, merkin sekä hinnan osalta. Autamme sinua tarvittaessa valitsemaan juuri sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon.