Aurinkovoiteet ja itseruskettavat

1-24 / 146

tuotetta

View as Ruudukko Luettelo
Aseta nousevaan järjestykseen

1-24 / 146

tuotetta

View as Ruudukko Luettelo
Aseta nousevaan järjestykseen

1-24 / 146

tuotetta

View as Ruudukko Luettelo
Aseta nousevaan järjestykseen

Aurinkovoiteet ja itseruskettavat 

 

Miksi aurinkovoidetta tarvitaan?

Aurinkosuojavoiteilla voi ehkäistä ihon palamista, sillä ne vaimentavat ihoa polttavaa UV-säteilyä. Esimerkiksi keholle tai kasvoille levitettävä aurinkovoide tai aurinkorasva antavat tehokkaan suojan auringon säteilyä vastaan ja ehkäisevät ihon palamista. 

 

UV-säteily vaikuttaa ihon väriainetta muodostaviin soluihin, ja altistuessaan UV-säteilylle iho ruskettuu. UV-säteilyä on kolmea erilaista:

  • UV-A -säteily ruskettaa ihon olemassaolevaa pigmenttiä. 
  • UV-B sen sijaan lisää ihon pintasolukkoa.
  • UV-C -säteily on kaikkein vaarallisinta, mutta se imeytyy ilmakehän otsonikerrokseen.

Auringon säteily voi kaiken lisäksi olla joko suoraa tai epäsuoraa säteilyä, riippuen auringon asennosta. Epäsuora säteily voi vaikuttaa siitä huolimatta, että oleskelisit varjossa, joten ihonhoito esimerkiksi aurinkorasvan avulla kannattaa vaikka aurinko ei paistaisikaan suoraan tai oleskelet varjossa.

 

Rusketus on ihon suojakeino, jolla iho pyrkii vähentämään vahingollisten ultraviolettisäteiden pääsyä sen syvempiin kerroksiin. Jos säteilyä saa liikaa, iho palaa. Liiallinen UV-säteilylle altistuminen myös vanhentaa ihoa ennenaikaisesti, jonka lisäksi iho muuttuu kuivaksi ja karheaksi ja siihen voi tulla värimuutoksia. Jos oleskelee auringossa runsaasti, iho myös paksuuntuu. Auringon UV-säteet vahingoittavat myös elastaania, eli ihon kimmoisuutta ja joustavuutta. Juonteet näkyvätkin selkeimmin kasvoissa, nilkoissa ja käsissä, sillä nämä ihoalueet altistuvat auringolle yleensä eniten.

 

Melanooman eli ihosyövän esiintyvyys Suomessa on kasvussa ja siihen sairastuu jopa 1400 suomalaista joka vuosi. Melanooman kehittymiseen ei ole yhtä ainoaa syytä, mutta liiallinen auringonsäteily on melonooman merkittävimpiä riskitekijöitä. Auringon säteily ja riittävä suoja auringolta eivät siis ole aivan mitättömiä asioita.

 

Millainen suojakerroin on riittävä?

Aurinkovoiteen suojakerroin kertoo, kuinka monta kertaa kauemmin auringossa voi voidetta käyttämällä oleskella saamatta auringonpolttamaa. Sopiva suojakerroin on Suomessa 20–25 mutta etelässä yli 30. Herkkäihoisille ja lapsille suositellaan suojakerrointa 50.

 

Aurinkovoiteen käytön lisäksi kannattaa välttää pitkäaikaista oleskelua suorassa auringonpaisteessa kaikkein kuumimpaan aikaan keskipäivällä, ja suojata kehoa myös vaatteilla, hatulla ja aurinkolaseilla. Kannattaa myös muistaa, että aurinkovoiteiden suojateho UV-säteilyä vastaan säilyy pakkauksen avaamisen jälkeen noin vuoden. Edelliskesänä avatut aurinkovoiteet kannattaakin päivittää kesän alussa uusiin. Lisäksi oleskele veden äärellä lisää suojautumisen tarvetta vielä enemmän, sillä vesi heijastaa säteilyä.

 

Aurinkovoidetta tai aurinkorasvaa käytettäessä tärkeää on ottaa huomioon myös aurinkovoiteen määrä ja levittäminen iholle. Jos voidetta käyttää liian vähän, ei se myöskään anna pakkauksessa luvattua tehoa auringon säteilyä vastaan. Muista myös lisätä aurinkovoidetta tarvittaessa, esimerkiksi uimisen jälkeen tai jos hikoilet paljon.

 

Mikä aurinkovoide tai aurinkorasva sopii minulle?

Apteekissa on saatavilla laaja valikoima aurinkosuojatuotteita, ja vartalolle ja kasvojen iholle on omat aurinkosuojatuotteet. Kannattaa muistaa suojata myös huulet ja tarkistaa, että huulirasvassa on aurinkosuoja.

 

Tärkeintä aurinkorasvaa valitessa on kiinnittää huomio omalle ihotyypille riittävän suojakertoimen valintaan. Monen suomalaisen iho kestää aurinkoa huonosti, joten ihonhoito auringossa sekä oikean tuotteen valinta kannattaa ottaa tosissaan, jos haluaa välttää ihon palamisen. Jos iho palaa herkästi ja ruskettuu vain vähän tai ei lainkaan, kannattaa valita mahdollisimman korkea suojakerroin. Tällöin kyseessä olisi aurinkorasva suojakertoimella 50.

 

Omien mieltymysten mukaan voit valita joko levitettävän aurinkovoiteen tai suihkutettavan aurinkosuihkeen. Monella sarjalla on omat aurinkosuojat myös lapsille. Aurinkosuojavoiteissa on sekä kemiallista että fysikaalista suojaa. Kemiallinen suodatin imee UV-säteilyä, muuntaen iholle vaarallisen säteilyn turvalliseksi lämmöksi. Fysikaalinen suodatin muodostaa haitallisia säteitä heijastavan pinnan.

 

Aurinkorasvaa kannattaa käyttää vartalolle reilusti, noin 30 ml voitelukertaa kohti. Aurinkovoide tulee lisätä iholle hyvissä ajoin ennen ulosmenoa, noin puoli tuntia ennen auringossa oleilua. Lisäksi voidetta tulee lisätä säännöllisesti päivän mittaan. Uinnin, suihkussa käynnin ja runsaan hikoilun jälkeen iho pitää rasvata uudestaan.

 

Mitä UV-indeksi ja auringon UV tarkoittavat?

UV-indeksi kertoo auringon haitallisen UV-säteilyn määrästä. Nolla tarkoittaa ettei säteilyä ole lainkaan. Mitä korkeampi lukema on, sitä haitallisempaa säteily on. Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan auringolta tulisi suojautua aina, kun UV-indeksi ylittää arvon 3. Kesällä lukema 3 ylittyy Suomessa päivittäin, jolloin iho tulisi suojata myös pilvisinä päivinä ja silloinkin, kun ei oleskele suoraan auringonpaisteessa. UV-indeksiä voi seurata Ilmatieteen laitoksen ennusteista ja varoituksista.

 

Aurinkovoidetta tai aurinkorasvaa valittaessa ja käytettäessä kannattaa huomioida UV-indeksin ja suojakertoimen lisäksi oma ihotyyppi. Eri ihotyypit voidaan jakaa neljään kategoriaan (I - IV) sen perusteella, miten hyvin iho kestää aurinkoa sekä palaa tai ruskettuu auringossa. Riittävä auringolta suojautuminen ja ihonhoito kannattaa vaikka oma iho olisi ruskettunut, sillä hyvä rusketus ei suojaa auringon säteilyltä riittävästi. Sen sijaan voit pitää huolta ihostasi valitsemalla aurinkorasvan tai aurinkovoiteen, jossa on riittävä suojakerroin. Tärkeää on tietysti myös riittävä aurinkosuoja ja vaatetus.