biotiini-artikkeli_2

Mitä on biotiini?

Biotiini eli B7-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, joka kuuluu B-vitamiinien ryhmään. Voit törmätä tähän kauneusvitamiiniksikin kutsuttuun vitamiiniin myös H-vitamiinina tai nimellä koentsyymi R. Tosin nämä ovat kenties harvinaisempia nimityksiä.

Mihin biotiini vaikuttaa?

Biotiini vaikuttaa erityisesti hiusten, kynsien, ihon ja limakalvojen hyvinvointiin ja normaaliin toimintaan. Lisäksi sen rooli elimistössä on osallistua aineenvaihduntaan. Biotiini vaikuttaa esimerkiksi energian vapauttamiseen ravintoaineista elimistön käytettäväksi, sekä elimistölle välttämättömien rasvahappojen muodostumiseen. 


Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen (EFSA) on hyväksynyt biotiinille seuraavat terveysväittämät:

ylläpitää hiusten normaalia toimintaa

  • ylläpitää ihon normaalia toimintaa

Biotiini vaikuttaa kuitenkin elimistön muihinkin toimintoihin, kuin vain kauneudenhoitoon liittyvien hiusten ja ihon hyvinvointiin. Näiden lisäksi biotiini:


  • edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa
  • edistää hermoston toimimista normaalisti
  • edistää normaaleja psykologisia toimintoja
  • vaikuttaa positiivisesti makroravintoaineiden aineenvaihduntaan
  • auttaa ylläpitämään normaaleja limakalvoja

Kuten huomaat, biotiini vaikuttaa kokonaisvaltaisesti siis koko ihmiskehon ja elimistön hyvinvointiin. Tästä huolimatta biotiini on kuitenkin kaikista tunnetuin ulkonäköön vaikuttavista ominaisuuksistaan. 

Mistä biotiinia saa?

Biotiinia on mahdollista saada monipuolisesta ravinnosta. Hyviä luonnollisia biotiinin lähteitä ovat muun muassa: 

  • Hiiva
  • Maksa
  • Munuaiset
  • Täysjyväviljat
  • Soija
  • Kananmuna
  • Pähkinät
  • Kasvikset, erityisesti tummanvihreät kasvikset
  • Pavut
  • Sienet

    Kuinka nopeasti biotiini vaikuttaa

    Biotiinin vaikutusten näkeminen vaatii kärsivällisyyttä. Koska biotiini vaikuttaa ensisijaisesti hiuksiin ja kynsiin, saattaa tulosten ja muutoksen näkymisessä vierähtää tovi sillä hiukset ja kynnet uusiutuvat hitaasti. Ole siis kärsivällinen! Biotiinin vaikutuksen huomaa hiusten ja kynsien uusiutuessa. 

    Biotiinin puutos

    Biotiinin puutostila on normaalia monipuolista ruokavaliota noudattavalla terveellä aikuisella harvinainen, varsinkin jos suolistokin on kunnossa. Kuten ylempänä kerroimmekin, biotiinia saa ravinnosta monista eri lähteistä niin eläin- kuin kasvikunnankin tuotteista. Myös suolistobakteerit tuottavat biotiinia elimistön tarpeisiin. 

    Biotiinin puutosta voi kuitenkin esiintyä henkilöillä, jotka nauttivat runsaasti raakaa kananmunaa tai alkoholia. Raa’assa kananmunassa on avidiini-proteiinia, joka ehkäisee biotiinin imeytymistä elimistöön. Alkoholilla on sama biotiinin imeytymistä heikentävä vaikutus.

    Myös suolistosairaudet, kuten Crohnin tauti, voivat aiheuttaa biotiinin puutosta. Tämä johtuu siitä, että suolistosairaudet heikentävät suolistobakteerien toimintaa jolloin ravintoaineet eivät imeydy yhtä tehokkaasti kuin terveen suoliston omaavilla henkilöillä.

    Biotiinin puutoksen oireet voivat olla esimerkiksi:

    • kieli- ja ihotulehdukset, erityisesti punainen ja hilseilevä ihottuma kasvoissa silmien, nenän ja suun lähettyvillä
    • huonovointisuus
    • ruokahaluttomuus
    • hiusten kiillottomuus
    • kynsien haurastuminen
    • lisääntynyt talineritys

    Milloin tarvitaan biotiinilisää?

    Biotiini on vesiliukoinen vitamiini, eli ylimääräinen biotiini poistuu elimistöstä virtsan mukana. Siksi biotiinin yliannostus ei oikeastaan ole mahdollinen. Biotiinille ei ole asetettu virallista saantisuositusta, mutta Suomessa päivittäisen saannin vertailuarvona käytetään 50 mikrogrammaa biotiinia vuorokaudessa. 

    Biotiinille ei myöskään ole asetettu yläsaantirajaa. Koska kyseessä on vesiliukoinen vitamiini, mahdollinen ylimääräinen biotiini poistuu elimistöstä eikä yliannostusta pääse syntymään. Siksi biotiini on turvallinen ravintolisä, vaikka se olisi vahvuudeltaan suurempi kuin päivittäisen saannin vertailuarvo. 

    Biotiinin lisäämisestä omaan arkeen ravintolisän muodossa voi kuitenkin olla erityisesti hyötyä esimerkiksi seuraavissa tapauksissa:

    • Syöt yksipuolista ravintoa
    • Sinulla on suolistosairaus, joka vaikuttaa ravintoaineiden imeytymiseen suolistosta, esimerkiksi Crohnin tauti
    • Nautit runsaasti raakaa kananmunaa osana ruokavaliotasi
    • Olet raskaana tai imetät
    • Urheilet paljon ja aktiivisesti
    • Haluat tehostaa hiusten, kynsien ja ihon hyvinvointia ja normaalia toimintaa

    Erityinen riski liian vähäiseen biotiinin saantiin on henkilöillä, joilla yhdistyy useampi yllä mainittu riskitekijä. Näissä tapauksissa kannattaakin etsiä itselle sopiva biotiinilisä, jotta voit varmistua biotiinin riittävästä saannista ja elimistön optimaalisesta toiminnasta. Muista aina kurkata biotiinivalmisteiden sisältämät muut ainesosat, erityisesti jos sinulla on runsaasti allergioita tai biotiinia sisältävän ravintolisän tarve liittyy suoliston imeytymishäiriöön. 

    Verkkokaupastamme löydät lukuisia biotiinia sisältäviä tuotteita, ja suosittelemme aloittamaan tutustumisen esimerkiksi joistakin näistä:



    Tällä hetkellä markkinoilla olevat biotiinivalmisteet on tarkoitettu ensisijaisesti nimenomaan hiusten ja kynsien hyvinvoinnin tukemiseen. Useimmat valmisteet ovat joko kapseleiden tai tablettien muodossa, ja ne on helppo nauttia veden tai muun nesteen kanssa. Biotiinivalmisteisiin on usein lisätty myös muita hiusten, kynsien ja ihon hyvinvointiin vaikuttavia ainesosia. 

    Kollageeni, hyaluronihappo, sinkki ja B6-vitamiini ovat ainesosia, jotka esiintyvät usein biotiinin kanssa kauneudenhoidon ravintolisissä. Yhdessä ne muodostavat tehokkaan kokonaisuuden, joka edistää sekä hiusten, että ihon ja kynsien terveyttä ja normaalia toimintaa. 

    Kun otat biotiinilisän osaksi omaa arkea, on kuitenkin tärkeää muistaa yksi asia siinä vaiheessa kun erilaisten laboratoriotutkimusten varaaminen tulee ajankohtaiseksi. Vahvat biotiiniannokset voivat nimittäin vääristää joitakin laboratoriotutkimuksia. Sen vuoksi onkin hyvä pitää parin päivän tauko biotiinilisän nauttimisesta ennen laboratoriokokeisiin menemistä. 

    Biotiini ja hiukset

    Biotiinilla on positiivinen vaikutus hiusten kasvuun ja hyvinvointiin. Biotiinilisästä voi olla apua hiustenlähdöstä kärsivälle, mikäli hiustenlähdön syynä on biotiinin liian vähäinen saanti. Sen sijaan perinnöllisistä tekijöistä johtuvaan hiustenlähtöön biotiinilisällä ei voida vaikuttaa. 

    Vaikka biotiini ei tarjoakaan apua perinnölliseen hiustenlähtöön, se voi kuitenkin vahvistaa jo olemassa olevia hiuksia. Biotiini edesauttaa niiden kasvamista pitkiksi, terveiksi ja paksuiksi. Lue lisää hiustenlähdöstä. 

    Biotiini edistää myös hiusjuurten aineenvaihduntaa ja aktivoi keratiinien tuotantoa. Biotiini edistääkin hiusten hyvinvointia juuri keratiinien myötä, sillä hiukset muodostuvat pääosin keratiini-proteiiniksi kutsutusta sarveisaineesta. Biotiini edistää keratiinin muodostumista, ja vaikuttaa sitä kautta hiusten terveyteen. 

     Elimistön verenkierron heikentymiseen vaikuttavat monet tekijät, mutta yksi näistä on yksinkertaisesti ja luonnollisesti ikääntyminen. Ikääntyminen vaikuttaa myös päänahan verenkiertoon ja sen heikkenemiseen. Tämän lisäksi erilaiset ulkoiset tekijät voivat vaikuttaa siihen, että veri ja happi eivät kulkeudu verenkierron mukana päänahkaan ja hiustuppeen. 

    Jos hiustuppi jää ilman tarvitsemaansa verta ja happea, myöskään vitamiinit ja ravintoaineet eivät kulkeudu hiusjuureen. Biotiinilisällä voidaan edistää proteiinien aineenvaihduntaa hiusjuurissa, ja sitä kautta ylläpitää ja edistää hiusten terveyttä. 

    Biotiini ja kollageeni

    Biotiini vaikuttaa myös ihon hyvinvointiin, ja se onkin usein yhdistetty kollageeniin monissa kauneudenhoitoa tukevissa ravintolisissä. Ihmisten ihossakin esiintyy keratiinia, eli biotiinin vaikutus ihon terveyteen tulee samalla tavalla keratiinin kautta kuin biotiinin myönteinen vaikutus hiustenkin hyvinvointiin. Ja kuten totesimmekin, alhainen biotiinin saanti voi näkyä erilaisina iho-oireina. 

    Kollageeni on ihmisen ihossa luonnostaan esiintyvä proteiini, jonka heikentyminen alkaa noin 25 vuoden ikäisenä. Elimistön heikentynyt kollageenin tuotanto näkyy usein ensimmäisenä ihossa. Iho veltostuu ja siihen alkaa ilmestyä ensimmäisiä ryppyjä. 

    Myös kollageenin muodostumista voi tukea ja edesauttaa erilaisilla kollageenia sisältävillä ravintolisillä. Yhdessä kollageeni ja biotiini, sekä moniin valmisteisiin lisätyt c-vitamiini ja hyaluronihappo ovat todellinen tehonelikko hiusten, ihon, kynsien ja limakalvojen hyvinvointiin. 

    Yksi tällaisista sekä biotiinia että kollageenia sisältävistä tuotteista on Puhdas+ Beauty kollageeni & biotiini, joka on jo pitkään ollut asiakkaidemme luottotuote. Tuote edistää kynsien, hiusten, ihon ja limakalvojen pysymistä normaaleina.

    Lue lisää kollageenista ja tutustu myös kollageenivalmisteisiin. 

     

    Tiivistettynä, vesiliukoinen biotiini on siis turvallinen, erityisesti hiusten, ihon ja kynsien hyvinvointiin ja normaaliin toimintaan vaikuttava “kauneusvitamiini”. Sitä saadaan luonnollisesti nauttimalla monipuolista ravintoa. Erityisesti mm. sisäelimet, hiiva ja täysjyväviljat ovat hyviä lähteitä. Biotiinin puutokselle alttiita ovat varsinkin yksipuolista ravintoa nauttivat tai suolistosairauksista kärsivät henkilöt. 

    Biotiinilisällä voidaan auttaa varmistamaan elimistön riittävä biotiinin saanti. Biotiinista ei voi saada yliannostusta, sillä se on vesiliukoinen ja mahdollinen ylijäämä poistuu luonnollista reittiä virtsan mukana.