Rauta

View as Ruudukko Luettelo
Aseta nousevaan järjestykseen
View as Ruudukko Luettelo
Aseta nousevaan järjestykseen
View as Ruudukko Luettelo
Aseta nousevaan järjestykseen

Rauta

Rauta on paitsi yleisin alkuaine maapallolla, myös hyvin tärkeä osa elimistömme toimintaa. Raudalla on monta tehtävää, ja niistä tärkein on hapen kuljettaminen läpi elimistön, etenkin sydämeen ja lihaksiin. Rauta myös suojelee soluja haitallisilta aineilta, tuottaa muun muassa DNAta, ja muodostaa aivojen välittäjäaineita. Yksi raudan tärkeistä tehtävistä on sen rooli veren punasoluissa olevan hemoglobiinin muodostumisessa.

 

Lue lisää raudasta, miten paljon rautaa tarvitaan sekä mistä rautaa saadaan esimerkiksi ruokavaliossa. Tarvittaessa voit täydentää päivittäistä raudan saantia rautavalmisteiden, kuten tautatabletin, -suihkeen tai nestemäisen rautavalmisteen avulla. Oikea rautavalmiste omiin tarpeisiisi löydät Olo-apteekista. Tutustu tuotteisiin ja tutustu niiden sisältämään määrään rautaa.

 

Kuinka paljon rautaa tarvitsen?

Kehomme ei tuota rautaa itsestään, joten sitä pitää saada ruokavaliosta päivittäin. Raudanpuute on maailman yleisin ravinnon puutostila eli moni ei saa sitä riittävästi monipuolisesta ravinnosta. Useimmiten raudan puute johtuu esimerkiksi runsaista kuukautisista, raudan vähäisestä saannista ravinnon kautta tai sairauksista ja imeytymishäiriöistä, kuten keliakiasta. Yleisin syy anemiaan on juurikin raudan puute.

 

Raudan tarve vaihtelee elämän aikana sekä naisten ja miesten välillä. Esimerkiksi runsaat kuukautiset aiheuttavat korkeamman raudantarpeen. Yleensä rautaa tarvitaan päivässä 9-15 mg. Tämä saantisuositus vuorokaudessa on tarkoitettu aikuisille, joilla ei ole erityisiä tarpeita, jotka voivat kasvattaa tarvittavaa raudan määrää. Joskus naisilla kuukautiset voivat olla niin runsaat, että raudan tarve on vielä tätä korkeampi. Myös raskaus ja imetys voivat nostaa raudan tarvetta.

 

Jos raudan puute johtuu sen vähäisestä määrästä ravinnossa, on kiinnitettävä huomiota erityisesti ruokavalioon. Ruokavaliossa rautaa saa muun muassa lihatuotteista, maksasta, verituotteista, sekä leseistä, suurimoista, linsseistä, ja pavuista. Punainen liha sekä esimerkiksi sisäelimet ovat erinomaisia raudan lähteitä, joten kasvisruokavaliota noudattavien ja vegaanien on hyvä kiinnittää erityistä huomiota raudan riittävään saamiseen. Tarvittaessa raudan vajetta voi korvata ravintolisällä, joka sisältää rautaa, sillä aina rautaa ei välttämättä saa riittävästi monipuolisesta ravinnosta.

 

Saanko tarpeeksi rautaa ja voinko tehostaa raudan imeytymistä?

Raudanpuute voi johtua joko niukasta raudan saannista tai raudan huonosta imeytymisestä. Imeytymistä heikentävät muun muassa kahvi, tee, kalsium, sekä jotkin lääkevalmisteet. Sen sijaan C-vitamiini edistää raudan imeytymistä. Rautavalmisteita ei kannata ottaa samanaikaisesti kalsiumvalmisteiden tai maitotuotteiden kanssa, koska nämä heikentävät raudan imeytymistä. Rautavalmiste kannattaa nauttia sen sijaan mieluummin C-vitamiinia sisältävän ruuan kanssa. 

 

Mitä raudanpuute voi aiheuttaa?

Raudanpuute voi oireilla monella eri tavalla. Se voi aiheuttaa väsymystä, masentuneisuutta, heikotusta, kalpeutta, hajamielisyyttä, päänsärkyä ja ruokahaluttomuutta. Raudan puute voi aiheuttaa myös muita yleisiä oireita, kuten korvien huminaa tai soimista, sykkeen nousua, tavallista herkempää hengästymistä, sydämentykytystä, kynsien halkeilua tai hiusten haurastumista.

 

Rautaa voi myös saada liikaa

Harvinaisissa tapauksissa rautaa voi myös saada liikaa. Tämä ei yleensä johdu ravinnosta, vaan imeytymishäiriöstä tai rautavalmisteiden yliannostuksesta. Noudata aina rautavalmisteen tuoteselosteen annostusohjeita.

 

Liiallisen raudansaannin oireita ovat vatsa- ja nivelkivut, sydänongelmat, libidon laskeminen, ihon tummuminen, oksentelu ja verinen ripuli. Jos epäilet rautamyrkytystä, lopeta rautavalmisteiden käyttö välittömästi ja kysy neuvoa terveydenhuollon ammatilaiselta. Yleensäkin kannattaa olla yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen, jos raudanpuutteen takana ovat keliakia ja muut suoliston imeytymishäiriöt.

 

Rautatabletti, -suihke ja muut ravintolisät raudanpuutteeseen

Raudanpuutetta voidaan hoitaa myös ravintolisällä. Toinen rautaa sisältävien ravintolisien yleisistä ainesosista on C-vitamiini, sillä se tehostaa raudan imeytymistä. Esimerkiksi useat Olo-apteekin rautavalmisteista sisältävät myös C-vitamiinia. Yksi yleinen muoto ottaa rautaa ravintolisänä on rautatabletti. Rautatablettien rautapitoisuus on usein melko korkea, joten yksi kapseli tai tabletti päivässä riittää. Kun mukana on C-vitamiinia, rauta myös imeytyy paremmin.

 

Muita rautavalmisteiden muotoja ovat esimerkiksi rautasuihke ja rauta nestemäisessä muodossa. Erityisesti rautasuihke on helppo tapa saada päivittäin tarvittava rauta, jonka lisäksi posken limakalvoille suihkautettava rauta imeytyy helposti. Rautavalmisteita raudanpuutteen hoitoon ja esimerkiksi ruokavalion täydentämiseen on saatavilla myös nestemäisessä muodossa. Nestemäinen rautavalmiste on helppo juoda pienenä annoksena, joka voi sisältää esimerkiksi täysmehutiivistettä, C-vitamiinia sekä muita vitamiineja ja hivenaineita.

 

Nämä ja muut rautavalmisteet löydät Olo-apteekin sivuilta. Tutustu valikoimaan ja valitse itsellesi sopiva rautavalmiste sekä riittävä määrä rautaa. Jos sinulla on jokin raudan imeytymistä vaikeuttava imeytymishäiriö, kuten keliakia tai muu vaiva, kuten anemia, kannattaa olla aina ensisijassa yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen.