b12_vitamiinin_puute

B12-vitamiinin puutoksen yleisimmät oireet ovat anemia eli raudanpuute, sekä erilaiset hermoston oireet kuten pistely ja puutuminen, lihasheikkous ja muistin häiriöt. B12-vitamiinin puutoksen oireita voivat olla myös kielitulehdus, ihon keltaisuus ja laihtuminen. 

B12-vitamiini eli kobalamiini on vesiliukoinen vitamiini, jota elimistö ei pysty tuottamaan itse. Siksi B12-vitamiini on saatava ravinnosta tai vitamiinilisästä. Toisin kuin useimmat vesiliukoiset vitamiinit, B12-vitamiini varastoituu elimistöön. 

Maksa ja lihakset varastoivat B12-vitamiinia, ja elimistö voi käyttää maksan B12-vitamiinivarastoja jopa vuosia sen jälkeen kun B12-vitamiinin saanti on heikentynyt. Ihmiskeho myös kierrättää B12-vitamiinia, ja noin 75% siitä käytetään uudelleen. Varastoitumisen ja kierrättämisen vuoksi B12-vitamiinin puutoksen ilmenemisessä ja toteamisessa voi kestää vuosia. 

 

B12 tehtävät

B-12-vitamiinin tärkeimpiin tehtäviin kuuluu DNA:n valmistaminen yhdessä foolihapon kanssa kanssa. Moniin B12-valmisteisiin onkin lisätty myös foolihappoa.

 

B12 osallistuu myös punasolujen muodostukseen. B12-vitamiini on tärkeä myös hermoston sekä aivojen toiminnalle. Lue, kuinka B12-vitamiini tukee muistia ja jaksamista. Lisäksi B12-vitamiinia tarvitaan elimistön proteiini-, rasva- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnassa.

 

Mistä B12-vitamiinia saadaan?

B12-vitamiinia saadaan vain eläinperäisestä ruoasta. Esimerkiksi maksa on hyvä B12-vitamiinin lähde. Muita B12-vitamiinin lähteitä ovat muun muassa munuaiset, liha ja maitotuotteet. Myös kalat ja äyräiset ovat hyviä B12-vitamiinin lähteitä. 

Koska B12-vitamiinia voi saada ravinnosta vain eläinperäisistä tuotteista, nykyisin moniin vegaaniruokavalioon sopiviin tuotteisiin lisätään B12-vitamiinia. Esimerkiksi monissa juomissa ja jogurteissa on B12-vitamiinia. 

 

B12-vitamiinin puutteen oireet

Koska elimistö varastoi ja kierrättää B12-vitamiinia, sen puutosoireiden havaitsemisessa voi kestää jopa vuosia sen jälkeen kun B12-vitamiinin riittävä saanti on heikentynyt.

B12-vitamiinin puutoksen oireet vaihtelevat yksilöllisesti, mutta anemia ja erilaiset hermoston oireet ovat usein merkki B12-vitamiinin puutteesta. B12-vitamiinin puutteesta johtuvaa anemiaa kutsutaan megaloblastiseksi anemiaksi. Megaloblastisessa anemiassa punasolut ovat tavallista suurempia. Myös veren verihiutale- ja valkosolumäärä voi olla huomattavasti normaalia alhaisempi.

Hermostollisia oireita ovat lihasheikkous, pistely ja puutuminen, sekä hajamielisyys ja muistin häiriöt. Hermostoon liittyviä oireita voi ilmetä jo ennen anemiaa. 

Harvinaisempia B12-vitamiinin puutokseen liittyviä oireita voivat olla kielitulehdus, laihtuminen ja ihon keltaisuus.

 

B12-vitamiinin puutteen syyt & riskiryhmät

 

Yleisimmät syyt B12-vitamiinin puutokselle ovat sen riittämätön saanti ja imeytymisen häiriöt. Erityisesti iäkkäillä ihmisillä B12-vitamiinin imeytyminen heikkenee. Yli 65-vuotiaista joka kymmenes kärsiikin B12-vitamiinin puutoksesta. 

Koska B12-vitamiinia saadaan vain eläinkunnan tuotteista, myös vegaanista tai muuten pitkälti kasvispainotteista ruokavaliota noudattavat henkilöt kuuluvat B12-vitamiinin puutteen riskiryhmään. 

B12-vitamiinin tarve kasvaa raskauden aikana, minkä vuoksi myös raskaana olevat ja imettävät kärsivät helposti B12-vitamiinin puutoksesta. Raskauden ja imetyksen aikana onkin suositeltavaa käyttää B12-vitamiinilisää.

Jotkin lääkkeet, kuten happosalpaajat ja metformiini-diabeteslääke altistavat B12-vitamiinin puutokselle. Lisäksi tietyt sairaudet kuten keliakia ja Crohnin tauti voivat olla syynä B12-vitamiinin puutokseen. B12 imeytyy ohutsuolen loppuosasta, eli jos tämä osa on tulehtunut on hyvin todennäköistä että B12-vitamiinin imeytyminen on häiriintynyt eikä elimistö saa sitä riittävästi. Muita heikentyneeseen B12-vitamiinin imeytymiseen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi laktoosi-intoleranssi ja runsas alkoholin käyttö. 

 

B12-vitamiinin puutteen toteaminen

B12-vitamiinin puutosta aletaan epäillä usein nimenomaan hermostollisten oireiden tai anemian vuoksi. B12-vitamiini tutkitaan verikokeilla, ja sen raja-alueet ovat:

  • puutostila: alle 20 pmol/l
  • mahdollinen puutos: 20–70 pmol/l
  • riittävä saanti: yli 70 pmol/l

 

Kun B12-vitamiinin pitoisuus on alle 20 pmol/l, tulos viittaa vahvasti B12-vitamiinin puutokseen. Vitamiinipuutos on myös mahdollinen jos B12-vitamiinin pitoisuus on  20–70 pmol/l. Kun veren B12-vitamiinipitoisuus on yli 70 pmol/l, B12-vitamiinipitoisuus on riittävä.

 

B12-vitamiinin puutteen korjaaminen

B12-vitamiinin puutos voidaan korjata vitamiinilisällä. Nauttimalla B12-vitamiinilisää voidaan myös ehkäistä B12-vitamiinin puutoksen syntymistä. Tärkeää B12-vitamiinin nauttimisessa ravintolisänä on sen säännöllinen ja riittävä käyttö. Erityisesti jos puutos johtuu yksipuolisesta ravinnosta, on vitamiinilisä erinomainen hoitomuoto.

 

B12-vitamiinin saantisuositus on:

  • Aikuiset: noin 2,0 mikrogrammaa päivässä
  • Imettävät naiset: 2,6 mikrogrammaa päivässä
  • Lapset: 0,5–1,3 mikrogrammaa päivässä

 

Jos syö monipuolisesti, on hyvin todennäköistä että B12-vitamiinia saa tarpeeksi. B12-vitamiinin liikakäyttöä ei kuitenkaan tarvitse pelätä, sillä sitä ei voi saada liikaa ravinnosta tai vitamiinilisistä. Korkeilla B12-vitamiiniarvoilla ei ole käytännön merkitystä, eli niistä ei ole haittaa eikä erityistä hyötyä. B12-vitamiinin korkea arvo ei ole haitaksi, mikäli se johtuu vitamiinivalmisteiden käytöstä. Korkean B12-vitamiiniarvon voi saada aikaan myös esimerkiksi maksa- tai munuaissairaus tai pahalaatuinen kasvain.

Meiltä Olo-apteekista löydät B12-vitamiinia muun muassa seuraavilta suosituilta brändeiltä:

Löydä sinulle paras B12-vitamiini tutustumalla esimerkiksi näihin:

no_image